Hennie van der Most, ondernemer

Over Hennie van der Most

Hennie van der Most begint op zijn 16e als ‘krullenjongen’ in een metaalfabriek te werken. Hij verdient 35 gulden per week. Vervolgens werkt hij bij een kachelfabriek aan de lopende band. Hennie wil meer vrijheid en vindt dat in de baan als pompbediende. De pomp moest om 22 uur gesloten zijn, maar omdat klanten blijven komen blijft Hennie werken tot 24 uur. Hij verkoopt niet alleen brandstof, maar ook ruitenwisservloeistof, maakt de ruiten van de auto’s kosteloos schoon en heeft altijd een vriendelijk woord voor de klanten. Hij krijgt steeds meer klanten en vindt het prachtig. In die tijd beseft hij dat hij zelf wil ondernemen.

Hennie heeft zijn eigen mosterd ontwikkeld die in de restaurants geserveerd wordt. Hij eet er regelmatig en kijkt altijd kritisch naar zijn bedrijven en naar wat er verbeterd kan worden. Hennie heeft geen ondernemingsraad, terwijl 1500 mensen in zijn bedrijven werken. Bijzonder. Zijn werknemers hebben er geen behoefte aan. Als er iets is weten ze Hennie te vinden. De lijnen zijn kort. Ook dat is één van zijn successen.

Hennie bezoekt zijn bedrijven regelmatig en efficiënt: met helikopter.
In 1975, hij is dan 25 jaar, begint Hennie in de schuur van zijn ouderlijk huis in Slagharen, een handeltje in gebruikt ijzer. Aan hem wordt gevraagd om schuren met ijzeren constructies te bouwen. Dat gaat zo goed dat boeren uit het hele land Hennie weten te vinden. Hij bouwt een zwembad met een barretje achter zijn huis waar de dorpsgenoten dankbaar gebruik van maken, maar waar de caféhouders uit de omgeving over klagen. Het zwembad moet dicht. In 1980 wordt De Bonte Wever geopend, zijn eerste grote project. Hennie introduceert het onbeperkt eten, de barbecues, de kegelbanen, de servicebioscopen, de grote dansvloeren. Slagharen wordt erdoor bekend tot in de wijde omtrek.

Hennie realiseert zich dat er een enorme markt is voor véél grotere zwembaden met barretjes, restaurants, hotels en attracties. Het éne park na het andere wordt geopend met dezelfde formule. In 1985 opent Speelstad Oranje/Pipodorp haar deuren, gebouwd in een voormalige aardappelmeelfabriek in het plaatsje Oranje bij Hoogersmilde. In dit dorp staan 256 Pipowoningen en hier is het grootste overdekte attractiepark van Nederland gevestigd.

In 1988 volgt Preston Palace in Almelo, in een voormalig ziekenhuis met 296 hotelkamers. De gemiddelde bezetting over al de jaren is ruim 90%.

In 1994 volgt de Evenementenhal in Hardenberg, voorheen een tapijthal. Hier geldt de unieke formule: De standhouders betalen één prijs. Voor dit bedrag worden hun relaties uitgenodigd en bezoekers voorzien van hapjes en drankjes tijdens de beursdagen.

Veel publiciteit krijgt Hennie in 1995 als de oude Duitse kerncentrale Kalkar omgetoverd wordt in Kernwasser Wunderland. Deze kerncentrale is nooit in gebruik geweest en Hennie ziet zijn kans schoon. Het park ligt slechts 20 minuten rijden van Arnhem en heeft een dragsterbaan met 4 dragsters, de enige in Europa.

In 1997 voegt hij het sport- en evenementencentrum De Smelt in Assen aan zijn bedrijven toe.
En in 2001 opent hij Hotel De Koperen Hoogte in Lichtmis bij Zwolle direct aan de A28, een voormalige watertoren. Dit torenhoge vier sterren hotel is van verre te zien en ’s avonds gehuld in prachtig groen licht. Van een vers kopje koffie met heerlijk gebak, voortreffelijke lunch tot een heerlijk diner in het rondraaiend restaurant in de top van het gebouw met riant uitzicht over de schitterende omgeving, het is er allemaal mogelijk. Daarnaast zijn er diverse vergaderruimtes en niet te vergeten zeer luxe hotelsuites. Waaronder een suite met open dak. Slapen onder de sterrenhemel: Het toppunt van romantiek!

In 2003 en 2005 worden een voormalige bakkerij in Rijswijk en een distributiecentrum in Gorinchem omgebouwd tot evenementenhallen waar doorlopend grote beurzen worden gehouden met overnachtingsmogelijkheid in mooie hotelkamers. Ook hier geldt het bijzondere concept: de all-in formule.

In 2008 opent Hennie in een voormalige kazerne in het uiterste noorden van Duitsland, op 8 kilometer van de Noordzeekust een attractief vrijetijds- en hotelcomplex. Prachtige hotelkamers met hetzelfde concept. In het eerste jaar hebben 45.000 gasten het complex bezocht. Het park is in de top geëindigd van de meest favoriete bestemmingen.

Verder heeft Hennie nog een staalhandel in Slagharen, een horecagroothandel in Schuinesloot.

 

 

Meer informatie over Hennie

Zoom Zoom Zoom

U heeft Flash Player 8+ en JavaScript nodig om deze video te bekijken.